יום חמישי, 25 בפברואר 2010

כל אחד צריך אג'נדה, אבל לא כשהיא מאפילה על העיקר

Mark Fast, הוא מעצב אופנה בריטי צעיר ומבטיח, שסיים את לימודיו בCentral Saint Martins לפני כשנתיים. הוא זכה לפרסים וביקורות אוהדות, במיוחד בזכות התמחותו בסריגה. נאמר עליו שהוא יוכל לעשות כל דבר בעזרת חוט וזוג מסרגות, והוא אכן מוכיח את עצמו כל עונת תצוגות. השמלות הסרוגות שחובקות את הגוף, בעלי הסיומות הקלועות לצמה, וגזירות או מרווחים שחושפים את העור בקומפוזיציות שונות מעוריים עניין ומעידים על תחכום. שמלה משולבת השכמייה בצבע בז, שמלות עם פסי תיחום והדגשה קלועים ועליונית סרוגה בצורת טיפות נראו כעבודת מחשבת של ממש.
אבל הבאז סביב הקולקציה שלו והדיון שבו עולה פסט על סדר היום בשתי העונות האחרונות, לא נוגעת בעיצוביו. פסט, משלב בקולקציה שלו דוגמניות בעלות מימדים נדיבים יותר מאלה השבלוניים שאנו רגילים ליראות. לצד דוגמניות שדופות וכחושות במיוחד, צעדו על המסלול של פסט נשים מלאות יותר. כאלה שאנו רגילים לראות ברחוב, "נשים אמיתיות". התפלגות המשקל ומראה גופן של הדוגמניות על המסלול היה נראה כמו עקומה גאוסית. ככלל, ניתן לומר כי אני מברך על האמירה הזו. הן היו מכל הלאומים (אסיאתיות, אפריקאיות וכו') ונראו כאילו לא אופרו או סורקו במיוחד. טבעי, היה שם המשחק. אג'נדה זו, והעיסוק במוסכמות לגבי מבנה הגוף המקובל בניסיון לשנותו הסיטו את הזרקור מהעיקר, הבגדים ומלאכתו של המעצב המוכשר. כולם עוסקים בדוגמניות המציגות את הבגדים במקום לדבר על כישוריו של המעצב או על יצירותיו.
בעולם הציני שבו אנו חיים, אני לא יכול שלא להעלות את האפשרות כי יתכן ומדובר בלא יותר מאשר גימיק יחצני ולמשוך תשומת לב התקשורת בצורה עקיפה. אם כך הדבר, אני סבור כי מעצב מוכשר כפאסט אינו זקוק לפעלולים צידיים כדי להשאיר את חותמו, ואם כן, אז חבל.

5 תגובות:

sefi אמר/ה...

הבגדים שלו יפים, אבל מעבר לזה כל אחד רוצה עוד חשיפה ויחסי ציבור ושידברו עליו.
אפילו אתה כתבת על זה וכניראה שזה די עוזר.
איך היה בהקרנה של גיליון ספטמבר?

the eye אמר/ה...

היה מדהים, פגשתי המון אנשים שכותבים בהארץ, כלבה הכירה לי את רובם.
למרות שלא התכוונתי להשאר להקרנה, נשארתי ומאוד נהניתי!

Unknown אמר/ה...

בעיני השימוש בדוגמניות במידות גדולות (או אנשונייות)בעייתי במיוחד בדגמים שלו, בגלל שלמעשה הצילומים מסבירים למה רוב המעצבים בוחרים שלא להשתמש בדוגמניות האלו - הסריגים נראים נפלא על מידה 0 או 2 ונראים בהרבה פחות טוב על מידה 8 או 10. מעבר לפרובוקציה ולפרסום הוא בעצם אומר "לא, הבגדים האלו לא יראו טוב עלייך, בעלת מידה ממוצעת".

והערה קטנה ומעצבנת לך.

אם השמלות סרוגות, אז המעצב לא מתמחה ב"שריגה" ובוודאי שאיננו עובד עם "משרגות".

Nina אמר/ה...

המעצב כ"כ מוכשר, ובין אם השימוש בדוגמניות מלאות יותר הוא גימיק או לא, השמלות נראות סקסיות בטירוף על כולן. שירבו...

the eye אמר/ה...

איה רוזן,
צודקת וצודקת. תיקנתי.
מה אני יכול לעשות, לא שמתי לב והתפלקה לי שגיאת כתיב. רוצה להיות העורכת הלשונית הרישמית של הבלוג???

נינה,
לדעתי יש מקום לכל המידות, אבל לא כל שמלה מתאימה לכולן. "לאנוס" שמלה על דוגמנית רק בישביל האג'נדה, זה לא הדבר הכי חכם לעשות בענף ששם במרכז אסטטיקה סימטריה ויזואלית.