יום שישי, 20 בנובמבר 2009

רוחות מלחמה

יום חמישי נפתחה התערוכה המשותפת של יובל שאול ושיבץ כהן, "מפגש עבודות", בגלריה "טבי דרזנר" בנווה צדק שבתל אביב. מדובר באומן מוכשר שאת עבודותיו אני מכיר עוד מבית הספר היסודי. הפתיחה אומנם הייתה פחות זוהרת מאירוע ההשקה שהיתי בו ביום שלישי, אבל מרגשת לא פחות.
עבודותיו של שאול עוסקות לעיתים רבות בנושאים גרנדיוזיים שאולי מעידים על אופיו המגלומני מעט של האומן. טורף וניטרף, עושר ורדיפת בצע, נפש הבהמה שבאדם, אימפריאליזם, מין, עושר וכסף- כולם זכו להיות נושא מרכזי בעבודותיו ובתערוכות קודמות שלו. הפעם על הפרק עמדה "המלחמה" כנקודת המיקוד. נושא כוחני, גברי ורלוונטי להווה ולמציאות בה אנו חיים יותר מכל נושא אחר.
הפעם, תוקף שאול את נושא המלחמות והקרב באמצעות דימוי האונייה. גם מושג הגבריות, שמתקשר לנושא, מעסיק את שאול בעבודתו, והוא מטפל בו בדרכים שונות. בעבר יצר אוניות מלחמה מפרוות, ובתערוכתו הנוכחית הוא בוחן את הדימוי בכלים צילומיים ובאמצעות מודלים יצוקים מפורצלן. שאול אינו מתייחס לאלימות שבמלחמה, וגם לא בפוליטיקה. הפעם, הצד השברירי, האסתטי ואפילו הלירי שבקרב זוכים לעמוד במרכז יצירותיו.
עלות ייצור שלוש שפינות פורצלן שהופיעו בתערוכה היתה קרוב ל13 אלף דולר. למה כל כך יקר? היה צורך ביצירת תבניות מיוחדות אליהן יצקו את החומר, שרפתן וצביעתו בלכה. חלק מעבודות הכנת התצלומים היו כרוחות בטכניקות יצירתיות ומורכבות לא פחות- תמונת מטוסי קרב במצולות הים נוצרה כאשר דגמי מטוסים הושקעו בתחתיתו של אקווריום שבתחתיתו חול ים. התוצאה- מעוררת השראה, מסקרנת ונאה.

כדי לעמוד בעלויות, פנה שאול לאחד מחבריו, אייל נדלן שהסכים להשתתף בעלויות- דבר שייצר מחלוקת לגבי המסחריות שבשיתוף הפעולה, השחיתות וחוסר הרומנטיות שהיינו מצפים מאומן. טענות על מסחריותו של שאול היו מונחות על השולחן מאז ומתמיד. עבודותיו פונות לקהל יעד ספציפי, ממגזר מסוים ומוצגת בחנויות של חבריו- מעצבי הרהיטים ואחרים. את דגמי הפורצלן של הצוללות או נוסקת המטוסים עם הקרניים (ראה תמונה) היה ניתן לדמיין מוצגת בחנות "סוהו" או "הביטד". אך עובדה זו, לדעתי, אינה מפחיתה מהערך והיופי שעבודותיו. היא משקפת את תנאי המציאות בהם האומן מתבקש להתמודד עם המתח שבין הדחף ליצור אומנות לבין ייצר וצורך ההישרדות והקיומיות היום יומי. אותו מתח קיים ובולט גם בתחומים אחרים כמו אופנה, עיצוב מוצר והאדריכלות- כאשר מנגד לקונספט העיצובי עומדים גם תנאי המציאות והחובה להפוך את המוצר לשימושי ונגיש למשתמש בו- אם זה בגד, כלי, חלל, או מבנה.
התצלום, שהוא חלק מסדרת "העולם החדש", יוצע למכירה בתערוכה "מפגש עבודות" המשותפת לשאול. גודלו 24X18 ס"מ והוא נוצר במהדורה של חמישה עותקים, מחיר: 3400 שקל.

בין המוזמנים היו מעצב הרהיטים לאלפיון העליון איציק בן שמחון ורעייתו שלבשה שמלה שחרה מדהימה שנראתה של בלנסיאגה או מייסון מרטיו מרג'יאלה, נעלי "רוג'ר וויוייר" ושרשרת פנינים ענקיות. אפרת רייטן, אדריכלים מפורסמים, זוג אחיות רכלניות וותיקות- בשמן אני לא מצליח לזכור (למרות שאישתו של יובל, אורנה, בעלת החנות לבגדים בביתם היפה שבאלנבי, לחשה את שמן באוזני). ליסה פרץ עורכת "גלריה" הגיעה עם פרזורה גלית בסגנון שנות ה40', שמלת "מיו מיו" ונעלי עקב בבז' ולקה, מפקד חיל האויר לשעבר שהוא גם במקרה קרוב של שאול וגם צוות צילום של ערוץ 2 הגיעה לסקר את האירוע.
ונעבור לקצט מספרים: כל הנתונים- מכלכליסט: מחירה הרשמי של המשחתת הגדולה, שיצאה בארבעה עותקים (שעדיין לא נמכרו), נע סביב 25 אלף דולר. הצוללת השחורה יצאה במהדורה מוגבלת של תשעה עותקים; מחירו של כל עותק 5,000 דולר, ושניים מהם כבר נמכרו. הצוללת הלבנה יצאה במהדורה לא מוגבלת ("אני יכול למכור אותה עד יום מותי וגם אחר כך", אומר שאול). מחירו של עותק 12 אלף שקל, ועד עתה נמכרו שישה עותקים.

אין תגובות: